DECember 2025
Medarbetarna hängde med på företagets varumärkesresa.
Det händer mycket på Bolander & Schön. För ett tag sedan genomförde vi till exempel ett varumärkesarbete som omfattade hela organisationen. Vi frågade några av medarbetarna om nyttan med det och om de tror att det arbetet kommer att göra skillnad. Möt medarbetarna Susanne, ekonomichef, Johan, produktionschef och László, projektledare/konstruktör, som berättar mer.
Det har gått ett tag sedan ni gjorde ert varumärkesarbete. Hur var den processen?
Susanne: Vi har nog alltid vetat vad vi vill med företaget, men vi har varit dåliga att sätta ord på vad vi vill förmedla, såväl internt som till kunder. Det var en rolig process att mejsla fram vilka vi är och vad det verkligen är vi erbjuder vår kund.
László: Det var en smidig process. Det var också spännande att se hur våra initiala idéer successivt tog form och blev till något konkret.
Ni kom fram till kärnvärdena påhittiga, trygga och engagerade. Varför just de orden?
Johan: De orden beskriver hur vi är i vårt team och det är så vi jobbar.
László: De här kärnvärdena växte fram eftersom de speglar vår identitet och vårt sätt att arbeta. Vi har alltid varit påhittiga, trygga och engagerade, men tidigare var det inte lika tydligt kommunicerat utåt. Det är inte något nytt – det är vår kultur som nu blivit mer synlig.
På vilket sätt använder ni dem i vardagen?
Johan: Vi är duktiga på att lösa problem och hitta kreativa lösningar för kunden. Det är en trygg arbetsplats och vi tar hand om varandra och våra kunder. Vi har stor yrkesstolthet och är positiva och engagerade i vårt arbete.
László: I praktiken innebär våra kärnvärden att vi alltid uppmuntrar kunderna att tänka fritt och våga dela sina idéer, oavsett hur färdiga eller genomtänkta de är. Och även om en idé inte fungerar direkt, försöker vi alltid hitta ett sätt att utveckla den och få den att fungera.
Ni satte också missionen ”Vi förverkligar andras visioner”. Vad menar ni med det?
Susanne: Vi vill att kundens projekt på pappret ska bli uppfyllt i verkligheten. Det handlar om att projektanpassa och hitta lösningar för bästa resultat.
László: För oss betyder det helt enkelt att vi gör allt vi kan för att förverkliga våra kunders visioner. Om något inte är möjligt precis som det är, tar vi fram idéer och lösningar som gör att vi ändå kan nå ett resultat som alla är nöjda med.
Vad har ni gjort för att implementera varumärsarbetet internt hos alla?
László: Internt har vi fokuserat på att förklara vad varumärket betyder i praktiken och hur våra kärnvärden ska synas i det dagliga arbetet. Vi har haft gemensamma genomgångar och diskussioner.
Tänker ni som medarbetare annorlunda på företaget nu än innan varumärkesarbetet?
Susanne: Ja, det är lättare att förmedla internt och ut mot kund vad vi gör och vad vi står för.
Johan: Ja, det har blivit en ökad delaktighet och insikt i alla delar i företaget.
Varför är det viktigt med ett starkt varumärke?
Johan: Varumärket signalerar god kvalitet och skapar förtroende hos kunderna. Det ger en fördel på marknaden när flera parter konkurrerar om kunderna. Det är inte bara priset som spelar roll för kunden utan kvaliteten och pålitligheten i hela processen.
László: Ett starkt varumärke gör att människor direkt känner igen och litar på din organisation, produkt eller tjänst. Konsumenter väljer oftare varumärken de känner igen och upplever som pålitliga.
Tror ni att uppfattningen om er som företag har förändrats efter varumärkesarbetet?
Johan: Ja, både hos medarbetarna och kunderna. Synligheten utåt har gett medarbetarna en annan stolthet över sitt arbete och produkterna och därmed tror jag även att kvaliteten i arbetet ökat.
László: Jag tror absolut att uppfattningen om oss har förändrats, åtminstone till viss del. Det märks bland annat genom att vi får fler förfrågningar och att personer som inte haft kontakt med oss tidigare nu hör av sig.
Har ni fått några reaktioner från kunder och leverantörer?
Susanne: Ja, många leverantörer har kommenterat att vi syns mer, och offertförfrågningarna har skjutit i höjden. Så, ja, vi har blivit uppmärksammade av både gamla och nya kunder.
Johan: Offerterna har ökat så troligen är det en reaktion på detta.
Tack för pratstunden.
